Неділя, 28.04.2024, 15:20
Вітаю Вас Гость | RSS

Персональний сайт Стеценко Н.І.

Наш чат
200
Форма входу

Пошук

Головна » 2012 » Березень » 23 » Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало»
10:43
Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало»


Тема.  Проблема людини в суспільстві, її знеосіблення, свободи й неволі,                       особистості й натовпу, дійсності та мрії в оповіданні  Володимира                 Дрозда              «Білий кінь Шептало».

Мета: дати оцінку «поведінки» коня  Шептала,

         висвітлити порушені автором проблеми:        людина й суспільство, свобода й         неволя, особистість і натовп;

          розвивати в учнів уміння й навички   висловлювати думку, захищати       власну позицію;

          виховувати багатогранну особистість, яка прагне здійснювати свої           заповітні мрії, не       губитися в юрбі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: дошка, епіграф, вірш О. Вишневської «Білий кінь», ілюстрація,                   письмова робота учениці  школи Кісільової Інни.

                                                                                    Епіграф:

                                                                           Свобода наша – білий птах

                                                                           Й неволя – чорний крук

                                                                           Шалено бються в небесах,

                                                                           Ведуть смертельну гру.

                                                                                              Юрій Рибчинський

Хід уроку.

І. Домашнє завдання.

   Вам було завдання прочитати твір Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало»,

  а також індивідуальні завдання : «Дослідження проблематичної        схожості      оповідання  Володимира Дрозда «Білий кінь Шептало» та вірша Ліни Костенко «Кольорові миші»  та «Схожість ідейного задуму оповідання «Білий кінь Шептало»  та вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина».

Твір, я надіюсь, ви прочитали, а літературні дослідження ми послухаємо  в ході уроку.

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1.Слово учителя.

   - Діти, ви, напевно, чули такий вислів: « Я ненавиджу в людині сірість».

- Як ви розумієте ці слова?

- Які синоніми у контексті  даного речення можна дібрати до слова «сірий»?     (ніякий,     непомітний).

- Людина прагне бути непомітною, сірою чи яскравою особистістю?

 Читаю власний вірш.

Можливо, я чудна і старомодна…

Світ бачу через скло рожеве…

В людині відкидаю все дешеве.

Думки не ті, і погляди не ті.

І серед натовпу я мов ворона біла,

Така помітна і незрозуміла.

Можливо, я і навіжена,

Можливо,  я не суперечу.

Не руште душу лиш мою лелечу.

Можливо, так не треба жить,

Можливо, це ілюзія, це казка?

Та не втручайтеся, будь ласка.

-Звичайно, внутрішній світ людини – це її багатство, яким треба ділитися, яке треба демонструвати і утверджувати, бо і цим  визначається особистість.

-Я думаю, що підготовча робота збудила вашу думку, і ниточки роздумів потягнулися  до змісту твору. Адже ми повинні на уроці розглянути серйозні питання.

ІІІ. Повідомлення теми та мети.

Отже, тема уроку « Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи й неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії в оповіданні  Володимира Дрозда  «Білий кінь Шептало».

Сьогодні на уроці ми повинні дати оцінку  «поведінки» коня Шептала, висвітлити порушені автором проблеми: людина і суспільство, свобода і неволя, особистість і натовп; ви розвиватимете  вміння і навички  висловлювати думку, захищати власну позицію; думаю, що зміст оповідання допоможе вам у формуванні багатогранної особистості, яка прагне здійснювати свої заповітні мрії, не       губитися в юрбі.

         Епіграфом до уроку є слова з вірша Юрія Рибчинського (зачитую епіграф).

Тримайте його  в полі зору.

ІV. Основний зміст уроку.

1. Слово учителя.

     - На перший погляд , оповідання Володимира Дрозда  «Білий кінь Шептало» сприймається як певна  казочка про скривдженого гордого коня, який, відчувши смак волі, повертається до людей після стихійної втечі.

     Але коні є білі і  руді.  Це не два варіанти коней, а зовсім різні за своїми символічними можливостями об’єкти: рудий кінь – домашня тварина, білий кінь – знак присутності божества або володаря стихії.( Демонстрація картини із зображенням білого коня. Читання вірша О. Вишневської «Білий кінь»).

Білий  кінь

Моя білогрива мріє,

Що з вітром у полі гуляє,

Від тебе волею віє,

З тобою степ розмовляє.

А мені б у поле із тобою,

Щоб із вітром тихо шепотіти.

А мені би волі – аж до болю,

І кудись тривоги всі подіти.

Промайнути швидко над ланами,

Розтоптать на попіл всі незгоди,

Загубити біль між бурянами,

І напитись із струмка – свободи!

                                                           Ось такий він, білий кінь Шептало.

 

2. Характеристика коня, мотивація його поведінки.

                                  Бесіда :

1.За жанром – це оповідання. Доведіть.

2. Що відображає заголовок – тему чи ідею? ( тему).

3. Зачитайте і прокоментуйте,  як себе почуває кінь в тому середовищі? Які думки снують у його голові?   ( стор. 270,271,272).

 

Отже, ми бачимо, що Шептало відчуває себе особливим конем. Яка ж проичина його роздвоєності?Чому його думки й дії не завжди співпадають?                                                                                                                   (стор.272).

 

4.  Поясніть поведінку коня, вмотивуйте її (стор. 273, 274).

(Усвідомлення власної неповторності, а робить те, що скажуть. Процес знеособлення).

4.  Поясніть поведінку коня, вмотивуйте її (стор. 273, 274).

5. Важко чи легко жити білому коневі? Чому? ( стор. 273 ). (Самотність).

6. Чим була воля для коня?   (стор. коментар: 274 ).

7. Що побачив Шептало у водяному дзеркалі? Зичитати. (стор. 274).

 8. Якого висновку дійшов кінь Шептало? ( стор.274,275).

    (Шептало прийшов до висновку, що він білий, гордий, заслуговує відповідного середовища,  а живе в табуні).

9. То чому  ж  кінь повертається до  конюшні? Чому не залишився чистим білим конем, а «гепнувсь у грязюку і покотився по дорожній хлюпові»?

(Розуміння приреченості бути частиною безликого натовпу, самотність, відсутність підтримки загалу).

 

- Як ви гадаєте, рішення коня стати сірим відповідає його заповітним мріям, стану душі?

-Чи можна цей твір вважати  закінченим? Відповідь вмотивуйте. (тема – ідея???).

 

3. Проблема людини в суспільстві, її знеособлення.

Учитель:

- То що ж це: казка з мирним закінченням  чи щось глибше , серйозніше?

       (учні висловлюють власні думки).

 Безперечно, йде мова про людину в суспільстві, про особистість і натовп.

-Як людина повинна почувати себе у суспільстві ? ( бути вільною, почувати себе          особистістю).

- Чи хотіли б ви загубитися в юрбі, стати непомітним?

- Біднішим  чи багатшим стає суспільство від «білих коней»?

4. Індивідуальні повідомлення.  

Проблеми, які розглядає автор, не нові в літературі. І наші літературознавці намагатимуться це довести.

          1. Дослідження проблематичної      схожості  оповідання  Володимира     Дрозда «Білий кінь Шептало та вірша Ліни «Кольорові миші».

 

       2.Схожість ідейного задуму оповідання «Білий кінь Шептало»  та вірша

          В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина».

 

5.  Робота з епіграфом .

-Як ви розумієте слова  Ю. Рибчинського?

-Чому чорне і біле «ведуть смертельну гру»?

- Як можна ці слова пов’язати з темою уроку?

6. Вправа «Продовж  думку» (письмово).

    Особистість – це…

 

V. Підсумок уроку.

-Підсумовуючи урок, хочу зачитати роботу учениці школи Кісільової Інни.

« Всі люди біжать в одному напрямку, а ось одна душа , що дивиться на все це»,-

так говорив великий Ісікава Такубоку.  Саме так людина відрізняється від натовпу.  Йдучи людною вулицею, ми бачимо тільки натовп, навколо так багато незнайомих людей. А чи кожен із нас є особистістю, людиною не такою, як усі?

          Я вважаю, що кожна людина повинна мати повагу до себе, повинна відкривати таланти  в собі для себе і для оточуючих. Відкриваючим себе, ми допомагаємо іншим зробити  те ж.  І від цього світ стане яскравішим, мудрішим, прекраснішим.

         Кінь Шептало розуміє, яким він є насправді: гордим, величним, мужнім. Кінь Шептало є прикладом людини, яка виділяється серед натовпу. Я вважаю, що це дуже важливо для людини – бути неповторною.

         Я хотіла б бути схожою на Шептала.

 

VІ. Домашнє завдання. ( Учні ознайомлюються із завданням на картках, читають мовчки уривок.  Оцінювання учнів).

Діти, урок добігає кінця, але є питання, які потребують відповіді й пояснення,

 тому роботу ми продовжимо на наступному уроці. До наступного уроку ви повинні:

 

1. Повторити визначення «Алегорія», «Алегоричний образ».

2. Подумати над проблемним питанням :«Чому кінь має таку кличку?»                   3 Вивчити уривок напамять ( стор. 274   , від слів «Це були найкращі         хвилини…»  до слів  «Здивований, він…»).

 


Категорія: Українська мова та література | Переглядів: 10445 | Додав: lexnik | Теги: Українська | Рейтинг: 1.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Добавити
Погода час
GISMETEO: Погода по г.Черкассы
Статистика
Поспілкуємось?
Ваша ІР адреса

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz



glitter link generator