Неділя, 28.04.2024, 14:34
Вітаю Вас Гость | RSS

Персональний сайт Стеценко Н.І.

Наш чат
200
Форма входу

Пошук

Головна » 2012 » Червень » 16 » В. Симоненко "Лебеді материнства"
22:08
В. Симоненко "Лебеді материнства"

Тема: Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. Життєвий та творчий шлях письменника. Вірш–пісня «Лебеді материнства».
Мета: познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом В. Симоненка, показати формування ідейно–естетичних поглядів письменника, розвивати образне мислення та увагу, виховувати любов до Батьківщини, до рідної матері.
Обладнання: фотоальбом життя та творчості В. Симоненка, репродукції картин художників, на яких зображена Україна, виставка творів Симоненка, портрет письменника.

Хід уроку.
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Метод «Мікрофон»
- Що ви очікуєте від уроку?
III. Оголошення теми та мети уроку.
IV. Опрацювання теми.
Вступне слово вчителя. На одному щаблі вагів поряд з ім’ям великого нашого земляка Тараса Шевченка стоїть ім’я ще однієї великої людини –Василя Андрійовича Симоненка. На уроках літератури ми продовжимо знайомство з життєвим та творчим шляхом письменника, поринемо у світ поезій цього самобутнього поета, знайдемо відповіді на питання: Яким був поет? Що хотів донести читачам своїми палкими поезіями?
Земле рідна! Мозок мій світліє,
І душа ніжнішою стає,
Як сподіванки і мрії
У життя вливаються моє.

Я живу тобою і для тебе,
Вийшов з тебе, в тебе перейду,
Під твоїм високочолим небом
Гартував я душу молоду.

Попередньо учням дано було завдання опрацювати біографію письменника. Виділено три групи учнів, які готували матеріал за розділами:
- дитинство письменника, його родовід;
- становлення поета;
- творчість.
Учитель відповідає за «Сторінку спогадів».
Спогади учительки Василя Симоненка Уляни Миколаївни Демченко.
Якось зарядила хуртовина. В такі дні наша школа затихала, бо підвозу не було. І раптом на шкільному подвір’ї з’явилась снігова баба. Це з усіх чужосільців прийшов до школи лише один Василь.
Микола Сом, однокласник та товариш Симоненка.
Василь був неперевершеним жартуном і дотепником. Та насамперед він був серйозною натурою, людиною слова та діла. Він багато читав і знав. Не любив гуляк, ледацюг, пройдисвітів, дурників.
Олесь Симоненко, син поета.
Татко багато працював, в основному ночами. Вранці на маленькому кухонному столику була ціла гора недопалків від цигарок і готова стаття в газету чи новий твір. Я звик засинати під стук татової друкарської машинки Прослуховування запису пісні «Можна все на світі вибирати, сину».
Слово вчителя. Пісня стала народною, хоч автор її відомий. Цей факт має дві сторони: перша – те, що авторська пісня стала народною, свідчить про її велику популярність та близькість до фольклорних творів; друга – тривалий час ім’я автора спеціально замовчувалось. Тепер це ім’я відоме всім – це Василь Симоненко.
Пісня – лише частина поезії «Лебеді материнства». Композитор Анатолій Пашкевич написав до неї музику.

Читання поезії «Лебеді материнства».
Бесіда.
1. Про що цей твір?
2. Які почуття викликав у вас?
3. У яких рядках відтворено батьківську любов і велику турботу про новонародженого?
4. Прочитайте ті рядки вірша, які можна вважати настановою синові.
5. Чому, на вашу думку, лебеді в цьому вірші рожеві?
6. Що чекає на сина, коли він виросте?
7. Яку картину ви уявили, читаючи вірш?
8. Які рядки вам найбільше запам’яталися і чим сам?

Розповідь учителя. Дійсно, початок твору елегійний. Ніжна мати над колискою своєї дитини мріє про щасливу долю своєї дитини.
- Як називається пісня, яку співає мати над колискою дитини?
Отже, вірш – пісня написаний у жанрі колискової. Мати звертається до Бога, прохаючи щастя – долі для свого сина. Син виросте, і життя поставить перед ним нові вимоги, нові клопоти обсядуть її дитину. Але за сином завжди будуть слідкувати «очі материнські і білява хата».
В другій частині поезії якось непомітно образ матері переростає в образ України, що теж схилилася над колискою свого сина, бажає йому добра, але разом з тим повчає і хоче застерегти.
- У чому ж ця пересторога? Доведіть текстом.
Автор у поезії використав багато образів – символів. Найяскравіші з них –
лебеді, мати, тополя. Образи лебедів завжди асоціюються з вірністю, образ матері – з образом Батьківщини, тополя – з образом дівчини, тополя – з деревом життя.
V. Підсумки. «Закінчи речення».
Читаючи поезію, я
- зрозумів…,
- відчув…,
- подумав…
(учні зачитують свої відповіді, обґрунтовуючи їх).

VI. Домашнє завдання. Вивчити вірш напа’ять. Намалювати ілюстрації до уявного видання збірочки В. Симоненка.

Урок підготувала вчитель української мови та літератури Зборовська Леся Борисівна
Категорія: Українська мова та література | Переглядів: 1952 | Додав: Lady_Kate | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Добавити
Погода час
GISMETEO: Погода по г.Черкассы
Статистика
Поспілкуємось?
Ваша ІР адреса

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz



glitter link generator