|
Головна » 2012 » Червень » 16 » В. Симоненко "Лебеді материнства"
22:08 В. Симоненко "Лебеді материнства" |
Тема: Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. Життєвий та творчий шлях письменника. Вірш–пісня «Лебеді материнства». Мета: познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом В. Симоненка, показати формування ідейно–естетичних поглядів письменника, розвивати образне мислення та увагу, виховувати любов до Батьківщини, до рідної матері. Обладнання: фотоальбом життя та творчості В. Симоненка, репродукції картин художників, на яких зображена Україна, виставка творів Симоненка, портрет письменника.
Хід уроку. I. Організаційний момент. II. Мотивація навчальної діяльності. Метод «Мікрофон» - Що ви очікуєте від уроку? III. Оголошення теми та мети уроку. IV. Опрацювання теми. Вступне слово вчителя. На одному щаблі вагів поряд з ім’ям великого нашого земляка Тараса Шевченка стоїть ім’я ще однієї великої людини –Василя Андрійовича Симоненка. На уроках літератури ми продовжимо знайомство з життєвим та творчим шляхом письменника, поринемо у світ поезій цього самобутнього поета, знайдемо відповіді на питання: Яким був поет? Що хотів донести читачам своїми палкими поезіями? Земле рідна! Мозок мій світліє, І душа ніжнішою стає, Як сподіванки і мрії У життя вливаються моє.
Я живу тобою і для тебе, Вийшов з тебе, в тебе перейду, Під твоїм високочолим небом Гартував я душу молоду.
Попередньо учням дано було завдання опрацювати біографію письменника. Виділено три групи учнів, які готували матеріал за розділами: - дитинство письменника, його родовід; - становлення поета; - творчість. Учитель відповідає за «Сторінку спогадів». Спогади учительки Василя Симоненка Уляни Миколаївни Демченко. Якось зарядила хуртовина. В такі дні наша школа затихала, бо підвозу не було. І раптом на шкільному подвір’ї з’явилась снігова баба. Це з усіх чужосільців прийшов до школи лише один Василь. Микола Сом, однокласник та товариш Симоненка. Василь був неперевершеним жартуном і дотепником. Та насамперед він був серйозною натурою, людиною слова та діла. Він багато читав і знав. Не любив гуляк, ледацюг, пройдисвітів, дурників. Олесь Симоненко, син поета. Татко багато працював, в основному ночами. Вранці на маленькому кухонному столику була ціла гора недопалків від цигарок і готова стаття в газету чи новий твір. Я звик засинати під стук татової друкарської машинки Прослуховування запису пісні «Можна все на світі вибирати, сину». Слово вчителя. Пісня стала народною, хоч автор її відомий. Цей факт має дві сторони: перша – те, що авторська пісня стала народною, свідчить про її велику популярність та близькість до фольклорних творів; друга – тривалий час ім’я автора спеціально замовчувалось. Тепер це ім’я відоме всім – це Василь Симоненко. Пісня – лише частина поезії «Лебеді материнства». Композитор Анатолій Пашкевич написав до неї музику.
Читання поезії «Лебеді материнства». Бесіда. 1. Про що цей твір? 2. Які почуття викликав у вас? 3. У яких рядках відтворено батьківську любов і велику турботу про новонародженого? 4. Прочитайте ті рядки вірша, які можна вважати настановою синові. 5. Чому, на вашу думку, лебеді в цьому вірші рожеві? 6. Що чекає на сина, коли він виросте? 7. Яку картину ви уявили, читаючи вірш? 8. Які рядки вам найбільше запам’яталися і чим сам?
Розповідь учителя. Дійсно, початок твору елегійний. Ніжна мати над колискою своєї дитини мріє про щасливу долю своєї дитини. - Як називається пісня, яку співає мати над колискою дитини? Отже, вірш – пісня написаний у жанрі колискової. Мати звертається до Бога, прохаючи щастя – долі для свого сина. Син виросте, і життя поставить перед ним нові вимоги, нові клопоти обсядуть її дитину. Але за сином завжди будуть слідкувати «очі материнські і білява хата». В другій частині поезії якось непомітно образ матері переростає в образ України, що теж схилилася над колискою свого сина, бажає йому добра, але разом з тим повчає і хоче застерегти. - У чому ж ця пересторога? Доведіть текстом. Автор у поезії використав багато образів – символів. Найяскравіші з них – лебеді, мати, тополя. Образи лебедів завжди асоціюються з вірністю, образ матері – з образом Батьківщини, тополя – з образом дівчини, тополя – з деревом життя. V. Підсумки. «Закінчи речення». Читаючи поезію, я - зрозумів…, - відчув…, - подумав… (учні зачитують свої відповіді, обґрунтовуючи їх).
VI. Домашнє завдання. Вивчити вірш напа’ять. Намалювати ілюстрації до уявного видання збірочки В. Симоненка.
Урок підготувала вчитель української мови та літератури Зборовська Леся Борисівна
|
Категорія: Українська мова та література |
Переглядів: 1952 |
Додав: Lady_Kate
| Рейтинг: 5.0/1 |
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
|
|